روانشناسی رنگ نارنجی

رنگ نارنجی جزء رنگ‌های گرم محسوب می‌شود و از ترکیب دو رنگ قرمز و زرد به دست می‌آید. همانند دیگر رنگ‌ها استفاده از رنگ نارنجی در محیط کار یا دکوراسیون منزل، طراحی مد و لباس، کسب و کار و غیره تاثیرات خاصی در افراد دارد. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات در مورد رنگ نارنجی و تاثیر آن در شخصیت افراد هستید و مایل هستید اطلاعات جامعی در مورد روانشناسی رنگ نارنجی به دست آورید در ادامه با ما همراه باشید.

معنای رنگ نارنجی چیست؟

رنگ نارنجی چه احساسی به شما می‌دهد؟ آیا رنگ نارنجی را با ویژگی‌ها یا موقعیت‌های خاصی مرتبط می‌دانید؟ مهم است که به یاد داشته باشید که نمادها و تداعی‌های رنگ نارنجی جهانی نیستند. تفاوت‌های فرهنگی اغلب در نحوه ارتباط افراد با رنگ‌ها نقش دارند.

آیا تا به حال در کنار میزتان به خواب رفته‌اید؟ یک پرتقال را بردارید  نه برای خوردن بلکه برای نگاه کردن. این رنگ باعث تحریک اکسیژن برای وارد شدن در مغز می‌شود و باعث می‌شود تا آب میوه را قورت دهید. همچنین نارنجی باعث تحریک اشتها و کمک به هضم می‌کند و شما می‌خواهید میوه را فوری در دهانتان فرو ببرید. نارنجی ترکیبی از رنگ قرمز و زرد است و بنابراین خصوصیاتی از هر دو رنگ را دارا می‌باشد.

این رنگ، انرژی و سر زندگی رنگ قرمز را همراه با شادی و خصوصیات دوستانه رنگ زرد را دارا است. به همین دلیل نارنجی یک رنگ انرژی‌زا و بی‌پروا است که القا‌ کننده خودبه خودی تفریح و سرگرمی است.

نارنجی می‌تواند رنگی بسیار قوی و پرانرژی باشد؛ مانند زرد و قرمز، می‌تواند بسیار جلب‌توجه کند، شاید به همین دلیل است که اغلب در تبلیغات استفاده می‌شود.

مردم اغلب رنگ نارنجی را روشن، شاد و نشاط‌آور توصیف می‌کنند؛ اما در برخی موارد، ممکن است بیش از حد روشن و طاقت‌فرسا به نظر برسد. مانند رنگ بنفش، نارنجی هم رنگ بحث برانگیزی است و به طور کلی مردم تمایل دارند یا آن را دوست داشته باشند یا از آن متنفر باشند.

در ایالات متحده، مردم ممکن است نارنجی را با لباس‌های زندان مرتبط کنند، در حالی که در کشورهای دیگر، این رنگ با سلطنت و معنویت مرتبط است.

شخصیت شناسی رنگ نارنجی

افرادی که به رنگ نارنجی علاقه دارند و نارنجی، رنگ مورد علاقه آن‌ها است دارای برخی از ویژگی‌های شخصیتی هستند که برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

ماجراجو و ریسک‌پذیر: نارنجی اعتماد به نفس و اشتیاق بدنی را افزایش می‌دهد. ورزشکاران و ماجراجویان به خوبی با رنگ نارنجی ارتباط برقرار می‌کنند.

 دارای ارتباطات اجتماعی و تعامل بالا: نارنجی باعث تحریک مکالمه دو طرفه بین افراد می‌شود، در اتاق غذاخوری هنگام سرگرمی، باعث تحریک مکالمه و همچنین اشتها می‌شود.

دوستی: معاشرت گروهی، مهمانی‌ها، اجتماع، هر جا که مردم دور هم جمع شوند تا خوش بگذرانند و معاشرت کنند، رنگ نارنجی انتخاب خوبی است.

با پشتکار: خوش‌بینی رنگ نارنجی به افراد کمک می‌کند تا پیشروی و پیشرفتس کنند، این یک تفکر رو به جلو و تفکر بیرونی است.

رنگ نارنجی نشانه چیست؟

نارنجی می‌تواند نشانه‌های متفاوتی داشته باشد که در ادامه به طور کامل به آن‌ها پرداخته شده است. برخی از نشانه‌های رنگ نارنجی عبارتند از:

  • انرژی زیاد
  • جلب توجه
  •  خوشحالی و سر زندگی
  • معنویت
  • پاییز

نارنجی پرانرژی است

نارنجی اغلب به عنوان رنگی پرانرژی توصیف می‌شود. ممکن است احساسات شور و هیجان را به ذهن القا می‌کند. از آنجایی که نارنجی یک رنگ پر انرژی است، بسیاری از تیم‌های ورزشی از رنگ نارنجی در لباس، طلسم و برند خود استفاده می‌کنند.

مطالعه‌ای در سال 2018 که در مجله Frontiers in Psychology منتشر شد، نشان داد که نارنجی به عنوان رنگی هیجان‌انگیز دیده می‌شود که می‌تواند سطح انرژی را افزایش دهد و انجام کارهای دشواری مانند مطالعه را دشوارتر کند.مطالعه دیگری نشان داد که رنگ نارنجی با احساس بازیگوشی و سرزندگی همراه است.

روانشناسی رنگ نارنجی در دکوراسیون

نحوه استفاده از رنگ نارنجی در محیط نقش مهمی در احساس ما نسبت به آن دارد. اگر رنگ را با شب‌های دلپذیر پاییزی که با خانواده و دوستان سپری می‌کنید مرتبط کنید، احتمالاً ارتباط مثبت قوی با رنگ خواهید داشت.

در دکوراسیون داخلی، به این رنگ به عنوان یک علامت تاثیرگذاری فکر کنید وقتی به طور عاقلانه مورد استفاده قرار بگیرد، نارنجی می‌تواند غیر منتظره و تجملی باشد و باعث گرم شدن یک اتاق مثل گرمی آتش شود. نارنجی سیر بهترین رنگ در دکوراسیون خانه است.

همچنین نارنجی گویای تازگی، سلامتی و آبدار بودن است و این رنگ برای لوازم آشپزخانه و محیط‌های نشیمن بسیار مناسب است. رنگ هلویی یک رنگ بسیار دلپذیر در خانه است و نه تنها گرمی و احساسات خوب ارتعاش می‌کند بلکه انعکاس دهنده‌ی یک نور شاداب کننده روی پوست است و به چهره شما یک التهاب گلی رنگ می‌دهد. و آن یک رنگ دوست داشتنی است که هم در طی روز و هم در زیر نور مصنوعی شب دیده می‌شود.

به همان دلایلی که ذکر شد بسیاری از رستوران‌های گران قیمت دیوارهایشان را با رنگ هلویی روشن رنگ می‌زنند و همچنین به خاطر این که این رنگ حالت خوش‌آمدگویی و اشتهاآور دارد.

رنگ نارنجی به ارتباطات اجتماعی مربوط می‌شود و مکالمات دو طرفه را تحریک می‌کند. نارنجی، رنگی گرم و دعوت‌کننده، هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی محرک است، بنابراین مردم را به فکر و صحبت وا می‌دارد!